“Doordat duurzaamheid en minimalisme hun weg naar de voorhoede van consumententrends en interieurontwerp blijven vinden, betreden ontwerpers en fabrikanten een nieuw tijdperk. Dit noemen we ‘circulair ontwerp en economie’. De laatste tijd horen we vaker het woord circulair als het verwijst naar design. Het is een populair modewoord, maar wat betekent circulair eigenlijk?

Laten we eens kijken naar het fabricageproces en het gebruik van circulair ontwerp op elk niveau. Alles is ontworpen. Dus de kleding die we dragen, het voedsel dat we eten en de interieurartikelen die we kiezen voor onze huizen. Vanuit het lineaire ontwerp dat we nu gebruiken, maken-gebruiken-weggooien, stellen we ons voor dat er in de nabije toekomst er maar één zal zijn: het circulaire ontwerp: maken-gebruiken-opknappen-hergebruik, herfabriceren en recyclen. Dit staat bekend als het circulaire ontwerp, een systeem van continu hergebruik van materialen, wat betekent dat fabrikanten zo min mogelijk afval creëren tijdens de productie en zoveel mogelijk afval recyclen.

Gebruiken ontwerpers, interieurarchitecten en in het algemeen fabricagebedrijven de circulaire principes voor hun nieuwe producten in het jaar 2021? Helaas zal het antwoord op deze vraag een hele grote NEE zijn. Hoewel circulair ontwerpen zo belangrijk is, hebben we nog een lange weg te gaan en zullen consumenten steeds meer circulaire producten moeten vragen. Duurzaamheid, circulair ontwerp en economie zijn met elkaar verbonden. We moeten in de richting van een duurzaam leven, dus het beste is om circulaire principes op te nemen in alles wat we produceren. Want om echt circulair te zijn, moeten we ook duurzaam zijn. De komende jaren hoeft de ontwerpindustrie niet alleen meer te doen op dit gebied; ze moeten ook dingen anders doen. En dat allemaal om onze wereld te redden, waarin we leven.

Bedenk en vraag jezelf waar de grondstoffen vandaan komen en hoe jouw producten worden geproduceerd. Zorg ervoor dat ecosystemen intact blijven en dat het milieu niet wordt vervuild met de woonaccessoires. Controleer of producenten materialen vervangen die je gebruikt, bijvoorbeeld door bomen te planten. Kijk naar de hele levenscyclus van het product en zorg ervoor dat, wanneer het uiteindelijk wordt weggegooid, het op de juiste manier wordt gerecycled, terug naar het industriële systeem en niet naar de stortplaats. Dit is de magie van het circulaire ontwerp. Dit is de kracht die je als retailer hebt om de manier waarop producten worden gemaakt te veranderen.

Meer weten over de mooie wereld van Circular Design? Bezoek het ‘Circulair Binnenhuis’, een unieke expositie, in FairPlaza B2B groothandel in Culemborg. Binnenhuisarchitect Ingrid Hendrickx, eigenaar van het bedrijf Interior Sense, creëerde een Circulair Binnenhuis door alleen gerecyclede materialen te gebruiken. De visie van dit project is om je nieuwe manieren te laten begrijpen en verkennen om een ​​duurzaam, waardevol interieur te creëren in jouw huis, winkel of kantoor. De tentoonstelling is geopend van maandag tot en met donderdag van 10.00 – 16.30 uur.”

Elke maand verzorgt Fofi Nikolaides PR/Marketing van FairPlaza een column voor Home Deco Business Magazine. Hierin gaat ze in op duurzaamheid, de circulaire economie en fairtrade ondernemen. Bij FairPlaza vormen duurzaamheid, ethisch verantwoord interieurontwerp en productontwikkeling de kern van elk aspect van het bedrijf. FairPlaza is een B2B groothandel en supply center voor eerlijke en directe handel, duurzaam gemaakte en ambachtelijke producten in Nederland.

 

Foto: Kanika