Met een omzet van 146,3 miljoen euro en een ebit (resultaat vóór rente en belastingen) van 10,2 miljoen euro, bleek 2019/2020 een recordjaar voor het Deense Bolia. De omzet van Bolia is sinds 2015 verdubbeld.

In het afgelopen boekjaar is er over de hele linie vooruitgang geboekt bij Bolia, met een nieuwe recordomzet van 146,3 miljoen euro. De winst vóór belasting van 10,2 miljoen euro is ook een nieuw record en vier keer zo groot als de winst in het voorgaande jaar. “Natuurlijk ben ik blij met onze jaarlijkse resultaten en ben ik erg trots op de grote inspanningen die onze toegewijde medewerkers, ontwerpers en partners hebben verricht. We hebben een totale omzetgroei van 22% over de hele linie gerealiseerd. Het is de moeite waard om op te merken dat de verkoop via het web voor het eerst de helft van onze totale inkomsten beslaat. Dit is natuurlijk ook beïnvloed door het feit dat onze fysieke winkels in Frankrijk, Zwitserland, Duitsland, België en Oostenrijk voor een periode werden gesloten als gevolg van Coronavirus,” zegt Lars Lyse Hansen, CEO van Bolia.

Investeringsplan
Lyse is blij dat deze recordwinst is gerealiseerd in een jaar waarin Bolia het grootste investeringsplan in de geschiedenis van het bedrijf heeft uitgevoerd, waardoor de firma zeer goed uitgerust is voor de toekomst. “We hebben ons gecommitteerd aan massale investeringen in de ontwikkeling van het design, duurzame herstructurering en een nieuw wereldwijd ERP-systeem, alsmede uitbreiding met nieuwe winkels, retailers en uitbreiding van onze B2B samenwerking met het Amerikaanse Steelcase. Dit is iets dat onze toegang tot de wereldwijde professionele markt aanzienlijk verbeterd heeft,” zegt Lars Lyse Hansen.

Internationale uitbreiding
Bolia, dat eigendom is van de Lars Larsen Groep, zet de agressieve expansiestrategie door. Naast het voortzetten van de internationale expansie op de B2B-markt en stijgende omzet online, benadrukt Lars Lyse Hansen dat het plan voor het lopende boekjaar ook een verdere uitbreiding, met de opening van nieuwe winkels in landen als Nederland, Frankrijk, Duitsland en Denemarken, omvat. “Bolia heeft momenteel 63 winkels in 9 landen, webwinkels in 32 landen en meer dan 600 fysieke Bolia verkopende dealers in meer dan 50 landen. Maar het betekent niet dat we klaar zijn met ons expansieplan. Verre van dat! We hebben een zeer solide basis, en met onze aanzienlijke investeringen in IT, een meer duurzame collectie en een modern winkelplatform, is Bolia zeer goed uitgerust voor de strijd om de klanten van de toekomst,” zegt Lars Lyse Hansen.