Betaalden leveranciers en detaillisten voor een container een tijd geleden nog tussen de $1.200 – $1.500, inmiddels zijn de prijzen buitensporig gestegen. Momenteel betalen ze voor een container $ 4.000 en gaat de prijs richting de $ 7.000 of meer. De tuinmeubelbranche maakt zich zorgen, want dit had niemand aan zien komen. Leveranciers zullen moeten beslissen welke containers ze nu laten gaan en welke later naar Nederland afreizen. Dan hopen ze op een lager tarief. Ze verwachten dat er dan wel genoeg capaciteit is om de containers te vervoeren.

Oorzaken
Er zijn verschillende oorzaken voor de enorme prijsstijgingen. Zo is de handel tussen Azië en de USA sterk toegenomen. Dit zorgt voor een tekort aan 40’HC containers. Daarnaast is er minder capaciteit (schepen en aantal afvaarten) van de containervaart door corona.

Consequenties
Eén ding is zeker: de leveranciers en de detaillisten (ook zij die FOB  geleverd krijgen) zullen consequenties van deze prijsstijging ondervinden. De onvoorziene extra kosten zullen waarschijnlijk geheel of gedeeltelijk doorbelast worden aan de klant. Leveranciers en klanten moeten dit samen bespreken en gezamenlijk naar een oplossing  zoeken. DOFAS (Dutch Outdoor Furnishing Association; voorheen Branchevereniging B3) adviseert betrokken partijen dit gesprek snel te voeren.