Hoewel de crisis er voor zorgt, dat sommige bedrijven het lastig hebben, komen bij andere ondernemers uitdagingen op hun pad. Zo ook bij het Nederlandse bedrijf Stoov, dat duurzame design warmtekussens ontwerpt en produceert. Stoov heeft een enorm bedrag aan groeigeld binnen kunnen halen tijdens de investeringsronde.

Nieuwe investeerder Niek Veendrick (ex-CEO Greetz), die veel ervaring in e-commerce heeft, investeert samen met de bestaande aandeelhouders Energiefonds Utrecht en MKB Fonds Flevoland €450.000 in het Nederlandse bedrijf. Daarnaast heeft Stoov via  Oneplanetcrowd binnen enkele weken het maximale bedrag van €850.000 binnen gehaald.

De investering van €1,3 miljoen wordt gebruikt om de organisatie en supply-chain verder op te schalen. “Qua timing had ik het natuurlijk liever anders gezien, nu ons land en vele bedrijven zo gebukt gaan onder de gevolgen van Covid-19. Helaas was langer wachten geen optie en moest de investeringsronde nu plaatsvinden”, aldus oprichter Teun van Leijsen. “In het eerste kwartaal van 2020 verdubbelden we onze omzet opnieuw. Doordat veel consumenten nu thuis zitten en veel in en rond het huis blijven, ervaart Stoov nu een extra boost in het aantal bestellingen”.

Stoov® warmtekussens bestaat sinds 2016 en richtte zich de eerste twee jaar op het verduurzamen van verwarmde horecaterrassen met energiezuinige draadloze warmtekussens.

De kussens zijn uitgerust met infraroodverwarming. Niet op een ouderwetse manier, maar de ontwerpen zijn innovatief en duurzaam. Een lekker warm kussen op de bank tijdens de regenachtige herfstdagen of donkere winteravonden.

Na de pivot in 2018 naar e-commerce B2C verdubbelt het bedrijf de omzet jaar op jaar. In 2019 werd een omzet geboekt van 1,3 miljoen waarvan 90% via e-commerce. Meer dan 2/3 van de bestellingen gaan de grens over naar Duitsland, een markt waar Stoov zich de komende tijd veel op zal richten.