De winkel van Esther van Eijk stond bekend als de-beste-bloemenwinkel-in-town.  Sinds een paar maanden verkoopt ze naast bloemen ook woondecoratie, is ze verhuisd naar een ander pand en heeft ze de naam van haar zaak veranderd. Waarom? En hoe bevalt het haar?

Dit artikel staat ook in de eerste editie van Home Deco Business Magazine. Voortaan altijd het magazine ontvangen? HDBM is  er zes keer per jaar, steeds rondom de voorjaar- en najaarsbeurzen. Klik hier voor de aanbieding. 

Esther van Eijk heeft haar winkel in Bodegraven, een plaats met 18.000 inwoners, dichtbij Gouda. De crisis heeft er flink huisgehouden, waardoor er veel leegstand aan winkels was. Het centrum met winkels krimpt nu in. Langzaam maar zeker verdwijnen er wat lege etalages. Lege winkelpanden buiten de kern worden gerenoveerd tot woningen. Ook Esther is richting het centrum van het dorp gegaan.

Waarom ben je overgestapt van een bloemenwinkel naar een winkel met bloemen een home deco?
“Er waren eigenlijk drie redenen. Ik wilde al langer de aanpak van de bloemenzaak veranderen. Zo maakten we veel te goedkoop boeketten. Vroeger hadden we teveel werk aan opdrachten met kleine bedragen. Ik vond dat we het efficiënter moesten gaan aanpakken. Daarnaast speelde dat ik mensen hielp met het inrichten van hun huis. Dan waren mensen verhuisd, maar was het nog heel steriel in hun nieuwe woning. Ze vroegen me om een plantenadvies en steeds meer ontstond de behoefte om ook kleden en woonaccessoires mee te nemen. Dat doe ik dus nu. Met een auto vol woonaccessoires ga ik nu naar mensen toe. En de derde reden is dat ik wat meer richting centrum van Bodegraven wilde, dus dat kon ik allemaal combineren door te verhuizen, en het bedrijf een andere naam te geven: van Bloemisterij De Klaproos naar IFY, wat staat voor Inspiration For You.”

Hoe kom je aan nieuwe klanten?
“De vaste klanten uit de bloemenwinkel komen hier en zien de accessoires. Dan komt vaak ter sprake dat ik klanten ook adviseer bij de inrichting van hun huis. En de etalage moet trekken. Nu hebben we tassen van een vriendin van mij uit Woerden. van Chabo Bags. Met name voor de kerst hebben we flink wat tassen verkocht.”

Wanneer ben je begonnen met de verandering”
“Dat is nu vier maanden geleden. 7 September was de opening. Vanaf oktober zaten we in de kerststemming en zaten we in een rollercoaster. Sinds begin dit jaar kan ik beginnen aan allerlei andere zaken die nodig zijn.”

“Met een auto vol woonaccessoires ga ik naar mensen toe.”

Zoals?
“Bijvoorbeeld de communicatie en promotie, daar moet ik hard aan gaan werken. Voor de bloemen heb ik een webshop, maar er moet nu ook een aparte webshop komen voor het lifestyle gebeuren. Daar hoort ook voorraadbeheer bij, transport en kassasysteem. Een winkel is veel werk, maar een webwinkel zeker net zoveel.”

Hoe heb je je voorbereid op de omschakeling naar lifestyle?
“Per merk ben ik me gaan inlezen en ik heb veel gecommuniceerd met mijn medewerkers. We staan met z’n drieën in de winkel, ik heb een zaterdaghulp en nog enkele mensen die in kunnen springen. Vooral degenen die verkopen moeten een goed gevoel hebben met de accessoires. Ik heb bijvoorbeeld pannen van Le Creuset. Die heb ik genomen omdat ik die zelf ook heb en me uitstekend bevallen. We staan echt achter alle spullen, we vinden ze zelf ook mooi. Iets kun je pas verkopen als je er zelf helemaal achter staat.”

Ga je ook naar beurzen?
“Natuurlijk. Ik ben op Maison et Objet in Parijs geweest, Ambiente in Frankfurt en naar TrendZ. De laatste bezocht ik zodat ik even met mijn leveranciers kon praten in plaats van dat zij bij mij komen, net als ik druk ben met klanten. In Nederland heb ik verder een aantal vaste leveranciers. En eind januari ga ik naar Christmasworld. Ik ga steeds twee dagen naar zo’n buitenlandse beurs. Vooraf spit ik alles door zodat ik precies weet waar ik naartoe wil. De tweede dag laat ik me verrassen en ga dan juist naar de afdelingen die niet op mijn lijst stonden. Dan koop ik nog weleens ‘bij-artikelen’. Waar je de jeu mee kunt aanbrengen. Het zijn dan misschien geen hardlopers, maar wel leuk voor in de etalage. Dus: een zinnenprikkelende etalage. Het valt me op dat met name bij Oostenrijkers en Polen vaak mooie dingen te koop zijn. Daar heb je nog echt handwerk. In Frankfurt staan veel Nederlanders bij elkaar. Daar ga ik dus niet heen. Ik zoek iets anders dan wat de buren al hebben.”

Waar koop je?
“Ja, daaag. (lachend)  ‘De buren’ lezen dit ook. Maar vooruit. Het Nederlandse merk Knit Factory heb ik staan, met hele mooie breisels. Ik zoek producten waar ik achter kan staan, die duurzaam zijn, geen kinderhandel, etc.”

Foto: Robbert Ladan

Wat loopt heel goed?
“De huisparfums van Lampe Berger. Inmiddels ken ik klanten en geuren zo goed, dat ik vooraf al weet wat bij wie past.”

Merk je dat de crisis bij de consument voorbij is?
“Zeker. Dat merk ik al twee jaar. Jarenlang werden meubels opnieuw geverfd, koos men voor brocante en kon men met troep leven van Action en Xenox. Nu kiest men voor duurzamer, moet het weer wat langer meegaan en daarom mag het wat meer kosten.”