“Wanneer is het een goed idee om je bedrijf uit te breiden (en wanneer niet)? Veel van ons lijken vandaag de dag enorm gefocust op groei, maar hebben we hier wel de juiste redenen voor? Ik ben in het verleden weleens een verkeerde weg ingeslagen en ben daarin niet de enige. Ook van andere ondernemers hoor ik regelmatig dat ze bepaalde keuzes of investeringen vanuit een foute motivatie hebben gemaakt. Is de stip die je op de horizon hebt een droom die straks uitkomt of blijkt het een fata morgana? Kies je voor verandering, dan is het belangrijk om jezelf eerst een aantal vragen te stellen.

Kies jij om de juiste reden voor uitbreiding van je bedrijf of team?
Niet iedere ondernemer maakt om de juiste reden de keuze om iemand aan zijn of haar team toe te voegen. Of het bedrijf uit te breiden met nieuwe inkomstenbronnen, producten, filialen of diensten. Laatst had ik het er met een vriend nog over: de digitale wereld is een vloek en een zegen tegelijk. Open Instagram of LinkedIn en je stuit al gauw op succesverhalen van andere ondernemers. Groeien, geld, succes. Natuurlijk wil je dat ook. Jezelf in een ambitieuze online omgeving plaatsen, werkt goed voor je motivatie, maar het zorgt er niet altijd voor dat jij de juiste weg inslaat. Een webshop of nieuw filiaal openen kan voor de ene ondernemer heel goed uitpakken, terwijl de ander na zes maanden erachter kan komen dat dit toch niet helemaal bij haar visie of team past. Zonde van de investering!

Groei zit niet alleen in geld
Soms zit het ‘meer, meer, meer willen’ hem juist in een tikkeltje minder. Groei zit niet alleen in geld. Het kan ook betekenen dat je iemand aanneemt, zodat jij een dag minder kunt werken en minder verantwoordelijkheden hebt. Het kan in het delegeren van je eigen werkzaamheden zitten, zodat jouw team meer op zich neemt. Het kan zitten in een minder volle agenda en het reduceren van stress, zodat je eindelijk ruimte vrij kunt maken voor persoonlijke of zakelijke groei. Maak je keuze voor uitbreiding niet alleen omdat iets op je pad komt, je de financiële middelen er nu voor hebt of heel veel concurrenten een bepaalde weg inslaan. Bedenk waarom je ooit begonnen bent en waar jij straks echt wilt staan. Als je langer nadenkt over toekomst, weet je wat je nodig hebt en realiseer je je dat dit een goede richting voor je is of niet.

Focus op geluk
Zit jij te denken aan uitbreiding? Met mijn klanten vind ik het belangrijk om terug te gaan naar de basis: waarom ben jij dit gaan doen en waar word je nou echt blij van?
We roepen al langer dat geluk in gezondheid en vrijheid zit, maar toch lijkt geld nog een belangrijke drijfveer te zijn. Ik denk dat die shift nu pas wat meer plaatsvindt. Vrijheid om je eigen geluk te creëren en te werken aan wat jou écht gelukkig maakt. De reden waarom je je bedrijf uitbreidt, ligt dichterbij jezelf dan je je nu misschien realiseert!”


Over Tom Sebastian
Tom Sebastian is al meer dan dertig jaar actief in de lifestyle branche in binnen- en buitenland. Hij werkte voor veel magazines en televisieprogramma’s. Tegenwoordig runt hij het bedrijf GROW Support. Hiermee helpt hij ondernemers om hun bedrijf te laten groeien en zelfverzekerder te werken.