Als je denkt dat alle beurzen die stonden gepland voor januari zijn afgelast, heb je het mis. De organisatie van de vakbeurs TrendSet is zeer tevreden over de laatste editie die van 8 tot 10 January 2022 in München plaatsvond. ”De loyaliteit van TrendSet aan de markt is beloond door hoge order- en bezoekersaantallen op de laatste editie van TrendSet”, zo stelt de organisatie in een persbericht. Met meer dan 13.000 vakbezoekers, zeer tevreden exposanten en hoge orderaantallen kijkt de organisatie trots terug op de meest recente editie van de beurs.

Verantwoordelijkheid
”Het was de eerste TrendSet Winter tijdens de pandemie. Terwijl andere Living & Giving-beurzen om economische redenen werden afgelast, heeft TrendSet haar verantwoordelijkheid genomen tegenover haar exposanten en vakbezoekers. Met een uitgebreid reglement voor hygiëne en veiligheid en ondanks de onzekerheid tot op het laatste moment over wat de federale en deelstaatregeringen zouden beslissen met betrekking tot de voorschriften voor de coronavirus pandemie, heeft TrendSet onverschrokken haar eerste beurs van het jaar georganiseerd om de markt en heel Duitsland een platform te bieden voor het bestellen van nieuwe koopwaar.”

Positieve feedback
Tevreden bezoekers, tevreden exposanten, hoge ordercijfers: TrendSet Winter 2022 was een succes. De organisatie laat trots weten: ”De branche kwam bij elkaar in München op onze mooie beurs. Na de kersthandel waren de voorraadkamers van de retailers leeg en TrendSet 2022 was voor deze retailers de eerste kans om ze te vullen met nieuwe Living & Giving-artikelen. Het leek er ook op dat TrendSet Winter deze keer niet alleen een ontmoetingsplaats was voor de hele branche, maar ook een zaak die iedereen die deelnam na aan het hart lag. TrendSet kreeg in dat opzicht heel wat positieve feedback van zowel exposanten als vakbezoekers.”

Nieuwe producten
“We zijn zo blij dat we hier zijn, want we hebben nieuwe producten nodig. Producten bekijken en aanraken is gewoon belangrijk. Geen enkele online omgeving  kan deze ervaring vervangen. Hier vinden we alle variëteit van vele merken. Daarom zijn we liever hier dan dat vertegenwoordigers ons in onze winkel bezoeken”, legt een beursbezoekster uit als antwoord op de vraag waarom ze naar TrendSet in München was gekomen.

Begin van seizoen
Men was het er in het algemeen over eens dat beurzen ondanks of vooral vanwege de moeilijke tijden noodzakelijk zijn. Een bezoeker van de TrendSet Winter 2022 verwoordde het gevoel van veel vakbezoekers met de woorden: “Net zoals van ons retailers verwacht wordt dat we open blijven en actuele koopwaar aanbieden, verwachten wij open beurspoorten voor de mogelijkheid om deze koopwaar te ervaren en te bestellen. En we hebben dat op een vroeg tijdstip nodig, ruim voor het begin van het seizoen. In tijden waarin de toeleveringsketens steeds zwaarder belast worden en de levertijden steeds langer worden, moeten pre-orders ook voor de volgende seizoenen tot aan Kerstmis mogelijk zijn.”

Fabrikanten en detaillisten
Anderen toonden zich verbijsterd over de afgelastingen van andere Living & Giving beurzen. Een andere vakbezoeker op TrendSet Winter 2022 merkte op: “Als er geen beurs is, wordt zowel fabrikanten als detailhandelaren de kans ontnomen om nieuwe goederen te ontdekken, te ervaren en te bestellen. Als het puur om de bescherming van de gezondheid zou gaan, is het begrijpelijk om beurzen niet te laten doorgaan. Maar als het om de economische belangen van met name beursorganisatoren gaat, is het gewoon oneerlijk om deze boven de belangen van exposanten en bezoekers te stellen. En dat in de huidige omstandigheden, waarin de retail het al moeilijk genoeg heeft onder de gevolgen van de pandemie.”

Bevoegde instanties 
Tatjana Pannier, Managing Director van TrendSet, beschreef in haar ogen heel duidelijk de verantwoordelijkheid van een vakbeurs in deze tijden: “Ook voor ons zou het gemakkelijk zijn geweest om TrendSet Winter 2022 te annuleren. Maar dat was voor ons nooit een punt van discussie. We hebben van bij het begin gepland dat TrendSet Winter 2022 zeker zou doorgaan. Tot op het laatste moment stonden we samen met Messe München in contact met de bevoegde instanties. Samen zijn we erin geslaagd om de sector in januari, ondanks de moeilijke omstandigheden, tijdig een bestelplatform te bieden met een functionerende regelgeving inzake hygiëne en veiligheid. Wij zien onszelf immers als een betrouwbare partner van de speciaalzaken, en dat blijven we ook in moeilijke tijden.”