Het grootste inkoopmoment op het gebied van lifestyle, stationery, office en convenience, TrendZ, blijft groeien. De voorjaarseditie op 14, 15 en 16 januari werd bezocht door 12.360 professionals, dat is een stijging van bijna 10 procent ten opzichte van 2017. Ook die editie trok destijds al 15 procent meer bezoekers dan in 2016. “Dit was een editie om in te lijsten, ongelofelijk! Alles klopte: een recordaantal bezoekers, enthousiaste exposanten en aanvragen van nieuwe merken die vanaf nu ook onderdeel willen uitmaken van dit succes”, laat de organisatie van TrendZ weten.

Ruim 250 exposanten en meer dan 450 verschillende merken waren present op deze voorjaarseditie. Er waren veel homeaccessoires, stationery, convenience, toys en lifestyle artikelen van onder andere Yoshiko Home, Decostar, Verhaak, Paperclip, House Vitamin, The Reading Company, Kangaro-KTC en Home Society. Met name de openingsdag van TrendZ was mega druk. “Verschillende exposanten verkochten op zondag al hun producten in de stand. De economie trekt weer aan, maar we hebben vooraf ook kritisch naar ons uitnodigingsbestand gekeken. Hierdoor hebben we een paar honderd nieuwe bezoekers mogen verwelkomen die nog nooit eerder op TrendZ waren geweest. Uit reacties van exposanten bleken dit kwalitatief zeer goede bezoekers te zijn”, aldus de organisatie.

Bovendien is de aantrekkingskracht van TrendZ flink gegroeid, waardoor het de positie van Nederlands meest complete inkoopmoment voor de retail en detailhandel heeft verstevigd. Organisatie TrendZ: “In 2016 kwamen bijna 10.000 bezoekers naar de voorjaarseditie. Dit aantal liep vorig jaar op naar ruim 11.000 en nu hebben we weer een plus meegemaakt van ruim duizend bezoekers. Exposanten hadden met name op de eerste twee dagen soms geen tijd om te eten. Het was continu een komen en gaan van (nieuwe) klanten. Ook hebben we een behoorlijke kwaliteitsslag gemaakt qua uitstraling van het event. De aankleding van de beurs heeft extra aandacht gekregen en de stands zagen er inspirerend uit. Exposanten hebben écht uitgepakt.”

Winnaars Participation Award

Twee exposanten werden tijdens TrendZ extra in het zonnetje gezet. Zij ontvingen de Participation Award. In de categorie stand tot 40m2 won Beautanic Lifestyle. Het bedrijf is ontwikkeld door MDK Flowers & Greens en StudioBlauw. De retail beseft dat planten steeds meer gebruikt worden als decoratie bij hun producten. Wat Beautanic Lifestyle aanbied is ook een merk en beleving om deze planten te verkopen. In de categorie 40m2 en groter won Dijk Natural Collections. Ze hebben al 25 jaar ervaring en zijn groot geworden met het creëren van innovatieve, verrassende en natuurlijke decoratie- en sfeerproducten. Hun zeer uitgebreide assortiment bestaat grotendeels uit eigen designs.

Komende edities

De organisatie van TrendZ laat weten dat er veel aanvragen zijn binnen gekomen van merken die nog nooit eerder hebben deelgenomen aan een TrendZ-beurs. “Al die aanvragen zorgen ervoor dat nu al 75 procent van de beursvloer voor de najaarseditie op 26, 27 en 28 augustus is volgeboekt. Ook de voorjaarseditie in 2019 lijkt in sneltreinvaart uitverkocht te raken.” Bij TrendZ is de focus ook gericht op de lange termijn. “Nieuw is dat we exposanten dit jaar de mogelijkheid bieden om een plek te reserveren voor de komende drie jaar, we hebben daarom alle datums voor de komende jaren al bekend gemaakt. En van die mogelijkheid wordt nu al veel gebruik gemaakt.”

TrendZ Najaar 2018 is op 26, 27 en 28 augustus te bezoeken in Evenementenhal Gorinchem. Datums voor de aankomende drie jaar zijn:

13, 14 en 15 januari 2019 – TrendZ Voorjaar Gorinchem 2019

25, 26 en 27 augustus 2019 – TrendZ Najaar Gorinchem 2019

12, 13 en 14 januari 2020 – TrendZ Voorjaar Gorinchem 2020

23, 24 en 25 augustus 2020 – TrendZ Najaar Gorinchem 2020