De laagsteprijsgarantie, waarmee veel winkels schermen, is meestal onzin. Dat concludeert de Consumentenbond na onderzoek. De garanties kennen te veel beperkingen of zijn voorwaarden ronduit onwaar. De Consumentenbond toetste de laagsteprijsgaranties in een aantal sectoren. Soms blijken aan een ‘laagsteprijsgarantie’ veel beperkingen te kleven. Zo zijn alle aanbiedingen bijvoorbeeld uitgesloten.

Onzinnig of onwaar
Sommige bedrijven gaan nog een (flinke) stap verder. Ze sluiten niet alleen acties uit, maar eisen ook nog eens dat concurrenten een fysieke winkel hebben én aangesloten zijn bij Thuiswinkel Waarborg, een keurmerk voor webwinkels. Hiermee beperkt de winkel zijn laagsteprijsgarantie zo ver dat de claim onzinnig is.

Aanpassingen
De Consumentenbond wil dat bedrijven stoppen met het gebruik van laagsteprijsgaranties en heeft de bevindingen van het onderzoek gedeeld met de Autoriteit Consument & Markt.