“In het afgelopen decennium is er een toenemende trend en vraag naar duurzame, eerlijke, circulaire en ambachtelijke producten. Duurzaamheid is een waarde die het gedrag van consumenten.  ‘Ethisch consumeren’ is belangrijker dan ooit.”

Stikstof
“Klimaatverandering, de stikstofcrisis en de huidige covidpandemie zorgen er voor dat de consument zich er van bewust wordt dat eindeloos consumeren voor grote problemen zorgt. Bedrijven zijn steeds meer aan het kijken hoe zij zelf kunnen verduurzamen en op een verantwoorde manier kunnen produceren.”

Duurzame wereld
“Duurzaamheid is een heel ruim begrip, maar in een duurzame wereld is er een goede balans tussen mens, milieu en winst. Ook wel de 3 P’s genoemd: People, Planet en Profit. Als één van deze drie aspecten uit balans is, gaat dit ten koste van de andere twee.”

Andere hoek
“Van oudsher wordt binnen de Fair Trade gemeenschap altijd gekeken naar deze drie waarden. De afgelopen jaren hechten consumenten meer waarde aan een maatschappelijk verantwoorde manier van produceren en handelen. Verschillende merken werken met sociale werkplaatsen aan mooie, nieuwe circulaire collecties. Maar ze geven ook ander gedeeltes van hun productieproces uit handen aan deze werkplaatsen. Denk hierbij aan bijvoorbeeld het verpakken en versturen van de orders. De trend, die nu door veel bedrijven wordt gevolgd vanwege de huidige situatie, krijgt steeds meer draagvlak. De verwachting is dat de consument ook na deze crisis bewuster blijft consumeren.”

Duurzaam
“Consumenten moeten zelf ondervinden wat de gevolgen zijn van schaarste, wat het bekent als iets niet meer voorradig is. Daarom duurt het zo lang voordat duurzaamheid echt belangrijk wordt. Hier zijn vaak meerdere ‘eyeopeners’ of crisissen voor nodig om dit in te zien. Veel nare gevolgen van eindeloos consumeren zijn minder zichtbaar voor consumenten. Bedrijven laten immers geen beelden zien van slechte werkomstandigheden of roofbouw. De overheid kan een stimulerende rol spelen om het proces naar een meer duurzame economie te versnellen. Zij kunnen niet alleen initiatieven op dit vlak stimuleren, maar ook een goed voorbeeld zijn in de keuzes die worden gemaakt.”

Elke maand verzorgt Fofi Nikolaides PR/Marketing van FairPlaza een column voor Home Deco Business Magazine. Hierin gaat ze in op duurzaamheid, de circulaire economie en fairtrade ondernemen.
Bij FairPlaza vormen duurzaamheid, ethisch verantwoord interieurontwerp en productontwikkeling de kern van elk aspect van het bedrijf. FairPlaza is een B2B groothandel en supply center voor eerlijke en directe handel, duurzaam gemaakte en ambachtelijke producten in Nederland. De collecties laten meer dan ooit de impact zien van storytelling. FairPlaza werkt samen met duurzame merken. Hun producten vertellen een goed verhaal, dat een positieve impuls aan de consumentenervaring geeft.