Beurs in woonaccessoires

CREATIEVE HOTSPOT SHOWUP

Foekje Fleur

Op zondag 4 februari en maandag 5 februari 2024 vond de voorjaarseditie van showUP in Expo Greater Amsterdam in Vijfhuizen plaats. Deze beurs staat bekend als de creatieve hotspot op het gebied van woonaccessoires. Afgelopen editie waren er maar liefst 315 deelnemers op showUP. Niet alleen de locatie is prachtig, maar ook de vernieuwende producten die de leveranciers aanbieden zijn innovatief.

Daan van Trigt, organisator van showUP: “We zitten in een periode, waarin veel retailers het moeilijk hebben en voor grote uitdagingen staan. Dat we er dan toch in geslaagd zijn een goed bezocht en mooi evenement neer te zetten, is iets om trots op te zijn. We beseffen goed dat het de standhouders zijn die invulling geven aan dit plaatje. Zij tonen mooie, vernieuwende producten en de stands voeren zij altijd tot in detail uit. Zo maken zij indruk op de bezoekers en weten ze hen op de juiste manier te inspireren.”

De gedreven organisator gaat verder: “Van de standhouders komt 25 procent uit het buitenland. Veel van de Nederlandse bezoekers waarderen dat, want vaak zijn het verrassende merken die relatief nieuw op de markt zijn.”

 

‘DE GROTE WARENHUIZEN PROBEER IK TE VERMIJDEN, OMDAT IK NIET WIL DAT ZE RESTANTEN IN DE UITVERKOOP DOEN’

 

KUNST

Voor Roland Hoelz van Tinystories is het de tweede keer dat zijn bedrijf op showUP staat. Tinystories is de online winkel van kunstenaar Tiny de Vries. Ze maakt kunstprints, wandkleden en lijsten. Roeland: “Op showUP richten wij ons specifiek op onze klanten uit Nederland. ShowUP is een belangrijke ontmoetingsplaats voor ons bedrijf. Tinystories spreekt een B2B- publiek aan. Of het nu gaat om conceptstores, interieurwinkels of gewoon kunstliefhebbers. We stonden ook al op Maison&Objet in Parijs, Ambiente in Frankfurt en NordStil in Hamburg.”

Foekje Fleur

Trendzone

 

ONTWERPSTUDIO

Maison Deux is de ontwerpstudio van Woes en Pia Weinberg.Het koppel maakt vloerkleden, plaids en kussens van 100 procent Nieuw Zeelandse wol of gerecyclede materialen. Woes Weinberg: “Maison Deux staat voor ‘minimalism meets fun’. We ontwerpen minimalistische producten die generaties lang meegaan.”

Leuk detail is dat Woes en Pia hun merk acht jaar geleden tijdens de Paris Design Week bij Colette in de Franse hoofdstad lanceerden. Colette was destijds de eerste Europese conceptstore. Momenteel verkopen Woes en Pia hun producten bij conceptstores, warenhuizen en online woonwinkels. Denk hierbij aan de Bijenkorf, het Franse Smallable en het Duitse warenhuis Breuninger. Woes: “Afgelopen editie van showUP was goed voor ons. Dit kwam doordat we een nieuwe collectie wollen dekens en kussens presenteerden. Deze artikelen hebben frisse kleurcombinaties en spreken een duidelijke doelgroep aan. We hebben veel bestaande klanten en nieuwe partners mogen verwelkomen.”

Naast showUP presenteren de twee ondernemers Maison Deux ook op beurzen zoals Ambiente (Duitsland) en Maison et Objet (Frankrijk). In combinatie met distributeurs in bijvoorbeeld Azië en Noord-Amerika bieden zij hun collectie wereldwijd aan.

Woes: “Het komende jaar breiden we de collectie uit met meer producten, om zo een compleet aanbod te bieden op het gebied van ‘home textiles’. Ook komen we eind dit jaar met een nieuwe ‘Dutch Design’ samenwerking.” Plannen genoeg dus voor de twee ondernemers.

 

Maison Deux

 

CREATIEF DESIGN

Foekje Fleur is een bekende naam op showUP. De creatieve ontwerpster presenteerde deze editie een nieuw segment producten, namelijk keukentextiel. Foekje: “Ik heb een klein bedrijf. Mijn klanten zijn creatieve retailers met vrolijke winkels, soms conceptstores, bloemisten, kinderwinkels of museumshops. De grote warenhuizen probeer ik te vermijden, omdat ik niet wil dat ze restanten van mijn producten aan het einde van het seizoen in de uitverkoop doen. Dit is niet prettig voor de kleine winkels met wie ik vaak al jarenlang samenwerk. Op dit moment ben ik meer bezig met productontwikkeling dan met het werven van nieuwe klanten. Dus de volgende keer dat ik weer op een beurs te vinden ben, is op de volgende editie van showUP.”

 

INTERIEURBOEKEN

Karina Walsemann, Sales Coördinator TerraLannoo, staat met de prachtige boeken van de uitgeverij ook al jarenlang op showUP. Karina: “We merken dat onze klanten er behoefte aan hebben om onze boeken ook te zien en door te bladeren. Zo ervaren ze het beste de ‘look en feel’. Een plaatje in een brochure of op de website is toch wat anders dan het boek zelf in je handen hebben. Ik vind dat showUP innovatie ademt. Zelf laten we ons ook graag inspireren door de laatste trends en ontwikkelingen. Bovendien maken enkele van onze auteurs deel uit van dit evenement: ze hebben zelf een stand of ze verzorgen een lezing.

Een goed voorbeeld daarvan is het boek Nice Stuff van Theo-Bert Pot. Dit boek laat je zien hoe je met de juiste accessoires en kleur jouw interieur persoonlijker kunt maken en hoe je ook steeds weer kunt vernieuwen. We hebben het boek op de vorige showUP gelanceerd en Theo-Bert heeft in ListenUP een inspirerende lezing gegeven over kleur en interieur. Kortom, showUP is voor ons een plek, waar creativiteit en business samenkomen.”

TerraLannoo

 

VERMARKTEN VAN PRODUCTEN

Daan van Trigt: “Samen met Wisse Trooster en Ulrike Jurklies van Mo Man Tai hebben we het showUP-college bedacht. Een programma, waarin ontwerpers stap-voor-stap klaargestoomd worden om hun product of merk te vermarkten en aan retailers aan te bieden. Het programma bestaat uit masterclasses, reflectiemomenten en uiteraard, deelnames aan showUP. Zo houden we showUP verrassend en leuk voor de bezoekers.”

Onomao

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Prospectt

 

KOMENDE EDITIE

De volgende editie van showUP vindt op 1 en 2 september plaats. Voor de derde keer is deze najaarseditie in Den Bosch. Daan: “We doen dat hier, omdat het binnenklimaat, in onze vertrouwde locatie in de omgeving van Amsterdam, niet goed te controleren is. Anders gezegd, het wordt veel te warm in de glazen hal als de zon schijnt. Tijdens de laatste zomereditie daar in 2021 was het echt onaangenaam warm wat resulteerde in een negatieve stemming en sfeer. Dat willen we niet nog een keer meemaken, want een beurs hoort positieve energie te geven. Het is nog steeds wennen in de Brabanthallen, want we missen het daglicht. Maar ook in Den Bosch kunnen we het showUP-gevoel neerzetten en deelnemers en bezoekers op een inspirerende manier met elkaar in contact te brengen. Bovendien zijn de Brabanthallen wat gemakkelijker te bereiken voor onze Duitse en Belgische bezoekers, wat weer heel interessant is voor onze deelnemers.”

 

 

‘DE BEURS ADEMT INNOVATIE EN WE LATEN ONS ZELF OOK GRAAG INSPIREREN DOOR DE LAATSTE TRENDS EN ONTWIKKELINGEN’

 

Copyright
© 2024 Business Content Media Den Haag. Niets uit dit artikel of deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie, microfilm, elektronisch,  op geluidsband of op welke andere wijze dan ook, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever Business Content Media/Vakblad Interior Business  magazine.

Dit artikel is verschenen in Vakblad Interior Business magazine, editie Maart 2024. Nog geen abonnement of wilt u een abonnement cadeau geven? Mail naar linda@businesscontentmedia.nl voor de meest recente aanbieding