We verkopen geuren in allerlei vormen: geurkaarsen, wierookstokjes, esoterische olie, stokjes van bamboe, elektrische geurverspreiders. Aan de basis van die geuren ligt een hele wetenschap. Roy de Bruijn schreef daarover een scriptie. Home Deco Business mocht deze uitpluizen om samen te vatten.

De eerste editie van Home Deco Business Magazine verschijnt op 2 februari. Dit artikel is ook in het magazine te lezen. Voortaan altijd het magazine ontvangen? Bekijk dan hier de abonnementsaanbieding voor de kick-off editie!

Rond 1865 bedacht parfumeur Charles Piese een systeem om geuren in te delen. Hij zag geuren als muzieknoten. Om een parfum zo goed mogelijk te maken moesten de geuren net als in een muziekstuk harmonieus zijn. Dit systeem is niet overgenomen door andere parfumeurs en deels verdwenen.

Indeling

Willem Poucher is de bedenker van het systeem dat we nu nog steeds kennen en gebruiken. Hij zei dat het om de vluchtigheidsgraad van geuren gaat. Dit betekent dat sommige geuren sneller vervliegen/oplossen dan andere geuren

Hoofdtoon

In de jaren ’20 van de vorige eeuw categoriseerde Willem Poucher parfums in drie delen ook wel ‘noten’ of ‘tonen’ genoemd. De geuren in de bovenste noot, ook wel hoofdtoon genoemd vervliegen het snelst. Deze geuren zorgen voor de eerste indruk van het parfum. Ze hebben kracht en vallen direct op maar een paar minuten na het aanbrengen van het parfum, zijn ze al bijna vervlogen en begint de tweede nood goed te ruiken.

Harttoon

De geuren in de middelste noot, ook wel de harttoon genoemd gaan pas na tien minuten werken en vervliegen na een paar uur. Deze geuren vormen het karakter van het parfum, de eigenlijke geur die het parfum moet uitstralen. Aan de hand van deze geuren kun je het parfum indelen in een geurfamilie.

Basistoon

De laatste noot is de ondernoot ook wel de basistoon genoemd. Deze zorgt, zoals de naam al zegt, voor de basis van het parfum. Zij zorgt voor de duur van het parfum en de intensiteit. Deze geur is continu aanwezig maar het best ruikbaar wanneer de geuren uit de middelnoten verdwijnen. Deze geuren zijn het fixeermiddel van het parfum. Dierlijk, hars-, mos-, houtachtig of kruidige geuren zorgen dat de andere geuren in het parfum vermengd worden en zo langer kunnen aanhouden. Deze sporen kunnen nog dagen nadat het parfum is opgedaan aanwezig zijn.

 

Harmonieus spel

Het is de samenwerking en menging van de drie noten die een parfum maakt tot een harmonieus spel. Het zachtjes laten overvloeien van de ene noot in een andere noot is precies wat een ‘parfumcomponist’ wil bereiken wanneer hij een nieuw parfum ontwikkelt.

Alcohol

Een parfum bestaat uit een geurstof, water en alcohol. De alcohol is erg belangrijk omdat het zorgt voor een langzame verdamping zodat de geur in de omgevingslucht wordt verspreid. Verschillende verhoudingen bepalen de concentratie van een parfum.

Chanel

Ernest Beaux was de parfumeur van Chanel no. 5. Hij heeft één aroma gebruikt waardoor dit een parfum is met een hoge concentratie. Dit gaf een ongekende sprankeling, maakte het parfum tot een groot succes, en Beaux tot multimiljonair.

Imago

Vroeger kregen parfums de namen van de schepper of van de plaats van herkomst. Tegenwoordig creëren marketeers het imago. De naam moet in veel talen goed klinken en thema’s van gevoelens als liefde, optimisme, bedwelming oproepen. Dat levert onder andere namen op als Amor Amor, Joy, Opium, Magie Noire, Soir de Paris, Obsession en Euphoria. De vormgeving van de flacon is super belangrijk.

Van oudsher

Geur is niet alleen verleiden, maar kan ook een waarschuwingsfunctie hebben, zoals de geur/stank die toegevoegd wordt aan gas. Geuren hebben ook een beschermende en erende functie bijvoorbeeld in kerkdiensten en bij begrafenissen. Bij dit laatste kan het ook zijn om de ontbindingsgeur te maskeren.

Sfeer

Geur kan in een ruimte een sfeer oproepen. De sfeer van boenwas geeft een schoon gevoel, de geur van appeltaart een welkom gevoel. Voor psychiatrische patiënten is door de Hogeschool voor de Kunsten in Arnhem geëxperimenteerd met belevingsruimtes met geuren.

Aromatherapie

Wetenschappelijk is niet aangetoond dat aromatherapie werkelijk genezend is. Toch weet iedereen dat er geuren zijn die aangenaam en heilzaam zijn. De Griekse arts Maresteus was de eerste die psychologische en fysiologische effecten van geuren opmerkte. Sommige geuren van bloemen zouden mensen opfleuren en andere juist neerslachtig maken.

Dit artikel kwam tot stand door de input Roy de Bruijn van De Bruijn Agenturen die Lampe Berger Paris en Durance in hun pakket hebben. Hij schreef zijn scriptie over geuren.