Orderchamp gaat nieuwe investeringsronde in en biedt (online) winkeliers uitgestelde betaaltermijnen. Deze termijn hangt af van hun data en aankoopgedrag. Inkoopplatform Orderchamp geeft haar retailers en online winkeliers dus de mogelijkheid om hun bestelling te plaatsen en deze pas over 30 tot 60 dagen te betalen. Retailers krijgen hierdoor enerzijds meer financiële ruimte en anderzijds tijd om hun producten binnen deze termijnen te verkopen.

Algoritmen
Orderchamp staat garant voor de betaling aan leveranciers, waardoor zij geen debiteurenrisico meer hebben. Dit wordt mogelijk gemaakt door de technologie en algoritmen van Orderchamp. Deze analyseert winkeliers op basis van data en koopgedrag en adviseert hen welke producten het beste verkopen in hun winkel. Vanuit het bestelgedrag, de type producten en de omloopsnelheid bepaalt het bedrijf een bestedingslimiet voor de winkelier, voordat een uitgestelde betaaltermijn wordt aangeboden.

Financieringsronde
Na een succesvolle pilot kunnen gekwalificeerde retailers die inkopen via de online marktplaats in aanmerking komen voor deze unieke ‘pay after delivery’ propositie. Orderchamp heeft daarvoor succesvol een nieuwe financieringsronde afgerond, waarbij een formatie van marktexperts, onder andere Stefan van den Berg (voormalig eigenaar en CEO AfterPay) is toegetreden tot een nieuw adviesorgaan. Daarnaast treden Thomas Plantenga (CEO Vinted) en Zhong Xu (voormalig Lightspeed en huidig CEO Deliverect) toe om de internationale expansie te ondersteunen. Ook bestaande aandeelhouders van Orderchamp, waaronder durfinvesteerder henQ, nemen deel aan deze ronde.

Propositie
Joost Brugmans (CEO Orderchamp): “Met het vertrouwen van onze nieuwe en bestaande investeerders maken we deze propositie mogelijk voor zelfstandige retailers in hun weg naar de perfect gecureerde winkel. Door de uitgestelde betaling krijgen zij de ruimte om de producten binnen de betaaltermijn te verkopen. Hierdoor kunnen ze hun budgetten stoppen in het aantrekken van winkelbezoekers en online traffic. Voor onze merken is dit ook voordelig, zij krijgen hierdoor namelijk een extra stimulans in verkopen en hebben geen risico op wanbetalers. De nieuwe investeringsronde en betaaloplossing stellen ons in staat nog harder te groeien in Europa.”

Cashflow
Retailers van Orderchamp zijn te spreken over de betaaloplossing. Zo ook Natali Salvaggio van concept stores Gekaapt & Gekaapt Mini uit Amsterdam: “Orderchamp heeft een fantastisch assortiment. Ik ben erg blij met de flexibele betaaltermijn, die over alle aangesloten merken wordt toegepast. Zo kan ik meer producten inkopen en nieuwe collecties testen zonder direct mijn cashflow negatief te beïnvloeden aan de start van het inkoopseizoen.”
Ook merken op het platform zijn enthousiast, zoals Jantine Budding van het merk Fiskars: “Dit is een fantastische propositie voor ons als merk. Naast het feit dat Orderchamp het betalingsproces uit handen neemt, kunnen wij ons volledig concentreren op het optimaliseren van het bestelproces en daarmee de klanttevredenheid vergroten.”

Foto vlnr.: Max Verduyn (CFO), Joost Brugmans (CEO) en Menno Wolvers (Head of Product)