Onze koning en koningin hebben een nieuw servies voor staatsbanketten. Onlangs werd het Blossom Panache, dat zowel eigentijds als traditioneel is, door Royal Delft (ook wel De Koninklijke Porceleyne Fles genaamd) tentoongesteld.

Home Deco Business toog naar Delft om het servies te zien en sprak met pr en communicatiemedewerker Helen Taylor. Helen: “Een paar jaar geleden kwam bij ons de vraag van het koninklijk huis om een nieuw servies te ontwerpen. Zowel het ontwerp, als later de fabricage, moesten geheim blijven. Er heerste een gevoel van opwinding in het pand toen we echt ermee aan de slag konden. Omdat we wel 130.000 toeristen per jaar krijgen, moesten we een deel van de fabricagehal afschermen.”

 

350 couverts

Het nieuwe servies wordt gebruikt voor grote officiële diners die gemiddeld zo’n zes tot acht maal per jaar plaats vinden. Een nieuw servies was nodig, omdat het oude ruim 40 jaar in gebruik was en de aantallen zo begonnen terug te lopen dat het niet meer mogelijk was om de wenselijke aantallen gasten te ontvangen. Het oude serviesgoed kon niet meer worden geleverd. Het nieuwe servies is gigantisch. Er waren minimaal 275 complete 14-delige couverts (9-delig servies en 5-delig glasservies) nodig. Om dergelijke aantallen ook in de komende decennia te kunnen waarborgen zijn 350 couverts besteld.

Vorige servies 40 jaar

Vroeger was het gebruikelijk dat bij het aantreden van een nieuw staatshoofd een nieuw servies werd aangeschaft. Hier is van afgeweken door Koningin Beatrix. Het gegeven dat Koning Willem-Alexander is aangetreden was op zichzelf niet de reden voor nieuw serviesgoed. Het lange en intensieve gebruik en met name het teruglopen in aantallen van het oude serviesgoed wel.

Diepere betekenis

Op de borden zien we het monogram van de koning, ijsvogels en oranjebloesem. Dat is geen toeval. Helen: “De ijsvogel verwijst naar de tekst die op de achterkant is aangebracht: ‘Saevis tranquillus in undis’. Vrij vertaald: ‘zich stevig staande houden in woelige baren’. Deze tekst was de lijfspreuk van Willem van Oranje en verwijst naar de woelige baren waar de ijsvogel zijn nest op bouwt. Koning Willem-Alexander heeft hier in zijn inhuldigingsspeech aan gerefereerd.” Home Deco Business concludeert dus dat de koning zich nadrukkelijk met het ontwerp heeft bemoeid en persoonlijk voor de ijsvogel heeft gekozen. Het servies is genaamd ‘Blossom Panache’ en de verwijzing naar de oranjebloesem is uiteraard de verwijzing naar het Huis van Oranje.

 

Gebruiksservies

Ook al wordt de naam De Koninklijke Porceleyne Fles gebruikt, toch fabriceert het bedrijf vooral aardewerk. Helen: “We maken vooral decoratief aardewerk, zowel traditioneel – vooral voor de overzeese toeristen – en eigentijds voor de Europese markt. Daarnaast krijgen we veel opdrachten voor maatwerk, herdenkingsborden bijvoorbeeld. Dat is allemaal aardewerk. Omdat dit Koninklijke servies een echt gebruiksservies is, hebben we voor porselein gekozen.”

Pauw

Het porseleinen Koninklijke servies inspireerde Royal Delft wel om ook een eigen porseleinen (vaatwasbestendig) servies te maken voor consumenten. Geen ijsvogel maar een pauw wordt afgebeeld. De naam: ‘Peacock Symphony’.  Hiermee staat het bedrijf op beurzen zoals ShowUp, Trademart en Ambiente. Er hoort wel een ‘koninklijk prijsje’ bij. Een groot dinerbord kost € 34,50.

Dit artikel komt uit editie 1 van Home Deco Business Magazine. Niks meer missen? Neem een abonnement!