De omzet van Nederlandse webwinkels die producten en/of diensten verkopen, bedroeg € 22,5 miljard in 2017. Dit betekent een groei van 13% ten opzichte van het jaar daarvoor. Productgroep met de grote groeicijfers: woon- en tuinartikelen, er werd maar liefst 30% meer online gekocht in deze categorie vergeleken met 2016. Dit blijkt uit cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor, het onderzoek naar online consumentenbestedingen in Nederland. Dit onderzoek wordt door GfK uitgevoerd, in opdracht van Thuiswinkel.org en in samenwerking met PostNL.

In 2017 heeft 95% van de Nederlandse consumenten van 15 jaar en ouder een of meerdere online aankopen van producten en diensten gedaan. Deze online kopers gaven in totaal € 22,5 miljard (+13%) uit aan 201,7 miljoen online aankopen (+17%).

“Het aandeel online verkopen van producten blijft doorgroeien en wordt steeds belangrijker binnen de Nederlandse detailhandel”, aldus Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org. “In totaal bedroegen de online bestedingen aan producten in 2017 € 12,7 miljard, waarmee het aandeel van de e-commercebranche binnen de hele detailhandelsector op 9,7% komt te liggen. Dit betekent een stijging van 1,3 procentpunt ten opzichte van 2016. Vergeleken met vijf jaar geleden, toen het aandeel van de online aankopen 5,0% bedroeg, is het aandeel zelfs bijna verdubbeld.”

Wanneer we de groei in online bestedingen voor heel 2017 (+13%) vergelijken met de groei in 2016 (+22%), dan zien we dat de groei is afgenomen. Ook de groei in het aantal online aankopen is in 2017 minder groot (+17%) dan in 2016 (+22%).

Waar het in 2016 vooral de segmenten Schoenen & Personal Lifestyle, Verzekeringen, Food/Nearfood en IT waren die een aanzienlijke online groei lieten zien, zijn in 2017 Health & Beauty, Food/Nearfood en Home & Garden de grootste stijgers in termen van online bestedingen.

In het vierde kwartaal van 2017 gaven Nederlandse consumenten mede dankzij een toenemend aantal ‘koop-feestdagen’ online aanzienlijk meer uit dan in de andere kwartalen. De online uitgaven waren in Q4 goed voor € 6,9 miljard, een groei van 11% ten opzichte van dezelfde periode in 2016.