De Nederlandse vakbeurs showUP en het Duitse lifestyle-event TRENDS UP WEST (TUW) slaan de handen ineen. Vanaf juni 2025 bundelen zij hun krachten om de zichtbaarheid van beide evenementen te vergroten en de uitwisseling tussen de Duitse en Nederlandse markt te stimuleren.

Er zijn tal van raakvlakken tussen de twee lifestylebeurzen: beide evenementen richten zich op een designbewust Retail publiek, waaronder inkopers van woon- en cadeauwinkels, conceptstores, webshops, warenhuizen en museumshops. Ook stylisten, journalisten en bloggers reizen af naar Amsterdam en Düsseldorf om inspiratie op te doen en te netwerken. De beurzen bieden bezoekers daarnaast de kans om nieuwe en minder bekende labels te ontdekken – een must voor iedereen die op zoek is naar frisse ideeën en creatieve impulsen. Wat beide events verder onderscheidt van andere beurzen, is de ontspannen sfeer en de unieke locaties die bezoekers een memorabele ervaring bieden.

showUP bestaat al sinds 2013 en heeft zich inmiddels gevestigd als een van de toonaangevende vakbeurzen voor Home & Gift in de Benelux. Dit jaar vindt het event voor de 25e keer plaats. TRENDS UP WEST daarentegen werd tijdens de pandemie gelanceerd als een alternatief branche-evenement en is in de loop van de zeven edities tot nu toe uitgegroeid tot een belangrijk trendplatform voor designproducten en cadeau-ideeën in West-Duitsland en daarbuiten.

“Met deze samenwerking willen we nieuwe impulsen geven – vooral als het gaat om productdiversiteit, merkzichtbaarheid en internationale netwerken – en nog meer enthousiaste bezoekers aantrekken voor beide events,” zegt Christian Kasch, projectmanager van TUW.

De samenwerking bestaat uit de volgende kernpunten: zichtbaarheid door middel van plaatsing van elkaars logo op websites, nieuwsbrieven en drukwerk. Ook op gebied van informatie-uitwisseling gaan de beurzen samenwerken. Dit met behulp van informatiebalies op beide beurzen, brochures bij mediapunten en het delen van kennis. Tot slot is communicatie een kernpunt. Hier wordt gebruik gemaakt van gezamenlijke nieuwsbrieven naar exposanten.

De samenwerking geldt voor twee edities van beide beurzen en wordt daarna geëvalueerd. De organisatoren aan beide zijden beschouwen deze samenwerking als een waardevolle manier om de beursbeleving voor exposanten en bezoekers te versterken – internationaal en toekomstgericht, als sterke lifestylebeurzen in West-Europa.

 

 

“We kijken uit naar de gezamenlijke activiteiten. We hebben dezelfde visie als het gaat om het organiseren van evenementen. We denken niet in traditionele beurscategorieën – we willen mensen die met mooie producten werken een bijzondere setting bieden voor hun business,” zeggen Maya Kol en Daan van Trigt, organisatoren van showUP.

Komende edities:

  • TRENDS UP WEST: 28 – 30 juni 2025, Areal Böhler, Düsseldorf
  • showUP (zomereditie): 31 augustus – 1 september 2025, SugarFactory, Halfweg (nabij Amsterdam)
  • showUP (wintereditie): 1 – 2 februari 2026, Expo Greater Amsterdam, Vijfhuizen

Over showUP
showUP
is de Nederlandse vakbeurs voor Home & Gift. Bijna 200 exposanten uit binnen- en buitenland nemen deel. Van kleine, opkomende labels en jonge ontwerpers tot bekende merken. ”showUP is dé plek waar retailers nieuwe merken ontdekken, vaste leveranciers ontmoeten en de bestsellers van het komende seizoen inkopen.”

Over TRENDS UP WEST
TRENDS UP WEST
is het orderplatform voor trendy woonaccessoires, designproducten, cadeau-ideeën en meer – gericht op de Duitstalige retail. De beurs vindt jaarlijks plaats in de vroege zomer in Areal Böhler in Düsseldorf, een industrieel erfgoed met een unieke sfeer en stedelijke uitstraling.